Wednesday, September 21, 2011

KIRI @ KANAN? HITAM @ PUTIH?
HURM….(bibir tengah muncung sedepa sambil otak fikir macam-macam) Saya tengah fikirkan…fikirkan apa yang sepatutnya saya tulis dalam blog ni? Asalnya saya ingin paparkan cerpen yang saya hasilkan dengan tujuan untuk suka-suka saja. Jika ada yang membaca, saya bersyukur. Jika ada yang suka, saya gembira. Jika ada yang membenci, saya redha. Jika ada yang emngutuk, saya biarkan saja.
        Tetapi, masalahnya sekarang bukanlah apa yang orang lain fikir, tetapi, apa yang patut saya lakukan pada blog yang macam nyawa-nyawa ikan ini. Ingin menulis cerpen bukan senang. Idea datang tak kira masa. Lagipun, kalau ada idea, belum tentu lagi cerpen saya hasilkan itu bagus. Lagipun, saya sangat tidak konsisten dengan apa yang saya lakukan pada blog ini. Boleh bilang dengan jari kalau dalam sebnlan itu berapa kali saya ‘update’ blog ni. Jadi, saya mula fikir, apa yang patut saya lakukan? Apa yang patut saya lakukan agar blog ini menjadi seperti blog orang lain. Di mana sentiasa ‘ber-update’ sentiasa dikunjungi dan yang penting sentiasa diconteng. Saya mahu blog ini dikenali. Saya mahu orang membaca blog ini. Tapi, bagaimana impan itu dapat dicapai sedangkan saya sendiri tidak berusaha?
        Ada yang cadangkan agar saya tulis pelbagai cerita bukan hanya cerpen semata-mata. Saya tanya cerita pasal apa? Orang itu menjawab pasal apa-apa saja. Kalau yang dimaksudkan di sini apa-apa saja itu adalah luahan peribadi, saya rasa terima kasih sajalah. Sebab ‘facebook’ itu sudah cukup untuk saya jadikan medan peperangan hati ini. Jadi, saya mahu blog ini sesuatu yang lain. Bukan sekadar luahan hati, tetapi sesuatu yang boleh membawa erti kepada saya. Sesuatu yang saya rasakan ebrbaloi untuk diusahakan dan sesuatu yang boleh saya banggakan.
        Pernah juga banyak kali saya fikir untuk tutup terus blog ini dan buat blog yan baru. Tapi, kalau hasilanya sama seperti sekarang maka lebik baik ‘takyah!’ Sama saja, Masa terbuang dan malah saya terpaksa mula dari awal.
        Jadi…bagaimana? 

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 bila debab menconteng.... Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Wpthemesfree