Tuesday, February 28, 2012

JENGJALAN!!!!

HOLIDAYYYYYYYY….~
AHAKS! Hari tuh, 24-26/2/2012 Cik Bab gi holiday denga family ke Langkawi(itu aje yang mampu…~) Alhamdulillah…ada juga rezeki Cik Bab dan sekeluarga gi bercoti! Betoi tak? Hehehehehe….Waktu pergi tu, sangat-sangat mendamaikan jiwa dan raga sebab tak payah nak berebut-rebut macam anak ayam waktu nak naik ferry. Cik Bab boleh jalan lenggang kangkung waktu nak pergi Langkawi hari tu. Duduk dalam ferry pun terasa bahagia di dalam sanubari ini.Wahahahaha…
            Alkisahnya, kami planning nak pergi holiday kali ini hanya untuk bersiar-siar. Selalunya kalau pergi langkawi, mak Cik Bab MESTI sokping segala jenis pinggan mangkuk yang ada kat sana. Mujur periuk belanga tak jumpa, kalau tidak mesti angkut sekali naik ferry. Wahahahaha… So, kitorang pun jengjalan la kat Langkawi tu. Bab kata orang, JJCM ‘JALAN-JALAN CUCI MATA!” wahahahaha…. Tapi, jengjalan pun, Cik Bab tak boleh miss naik cable car! Syok wooo~ Tapi parents Cik Bab tak ikut sekali sebab takut! Wahahahaha….
            Overall, Alhamulillah, percutian kali ini dipermudahkan oleh Allah. Bila ada kesusahan yang datang, ada penyelesaiannya. Terima Kasih Ya Allah! Allah is The Best!
            Tapi….(jeng!jeng!jeng!) Wahahahaha…..suspen je lebih kan… Bukan ada pape pun, CIk Bab just nak share cerita pasal hotel yang kitorang emnginap waktu kat Langkawi hari tu. Hotel ni forst time Cik Bab gi. Namanya kalao Cik Bab rasa nak ingat ialah MyLangkawi Hotel.Hurrmmm…bukan niat nak memburukkan tapi ahna untuk berkongsi pengalaman CIk Bab sewaktu bermalam di situ. Hari pertama check in, bilik kitorang peti sejuk tak boleh guna! Remote tv tak ada! Okey..masih boleh tersenyum menerima kekurangan itu. Mungkin, itu adalah kesilapan kecil yang sering dilakukan oelh manusia. Maklumlah, nama pun manusia. Lainlah kalau Superman! Tak gitu? Lepas tu, kitorang try pulak switch on lampu. Alahai tipah~ dalam banyak-banyak lampoon yang ada dalam bilik tu, Cik Bab rasa lampu bilik air, lampu depan bilik air, lampu sebe;ah kail kakak Cik Bab dan juga lampu sebelah katil ayah CIk Bab je yang menyala! Apa kes???? Suhu panas dalam diri CIk Bab dah mula naik satu darjah celcius! Dah bayor berates-ratus tapi, takkanlah lampu pun nak kena berjimat kot? Jadi, alkisahnya, kami pun call room service. Kali pertama, layanan bagus. Sambil tu Cik Bab minta sekali towel dan iron..yelah, sekali-sekala nak juga melawa dengan baju yang cantik beriron! Wahahaha…
            Dan alkisahnya, Cik Bab rasa pekerja d situ kena naik tangga hingga ke tingkat lima agaknya. Sebab punyalah lama tnguu bagi kiraan CIk Bab, tak juga muncul-muncul manusia yang dipanggil. Lalu kami call lagi, lagi dan lagi…ini hiperbola ye..CIk bab sendiri tak hingat berapa kali kami call untuk room service… Dah tunggu lama, dah jenuh call, barulah pintu bilik diketuk(lihat, hotel pun kena ketuk pintu. Canggih bukan?) Wahahaha….. Kami pun tersenyum lebar melebihi telinga. Bila Cik Bab bukak je pintu….jeng!jeng!jeng! Yang datang adalah seorang gadis yang cantik sedang memegang tuala, iron dan iron board. Owh, lupa, Cik Bab minta tuala sekali tadi. Dan juga, lupa Cik Bab nak maklumkan, dalam bilik tu, tak ada arah qiblat. Jadi, bila call room service, diorang kata arah qiblat ada bawah tv. Bila check tak ada. Apa la bagusnya letak arah qiblat bawah tv? Haaaiiihh..~ LEpas tu, kami pun tanya la gadis yang cantik dan baik dan lemah lembut itu mana qiblatnya..Dan gadis itu dengan sopan santun pun menunjukkana rah qiblat. Kemudian, soalan yang ditanya selepas itu, “Lampu, remote semua ni amcma mana?” Terkebil-kebillah gadis itu kerana disangka tugasnya hanyalah untuk menhantar tuala dan iron+iron board tadi. Tergagap dia menjawab.. “Ke..kejap lagi ada orang datang.”
            Cik Bab sudah menggigit bibir menahan darjah kemarahan yang sudah naik kepada 2 darjah celcius. Tapi, disebabkan baru saja duduk di hotel itu, kami masih lagi bersabar, percaya bahawa kemudian akan ada keseronokan bermalam di situ, Namun, ku sangka baik hingga ke petang rupanya bohong hingga akhirnya. CIk Bab dan family keluar dari hotel tanpa lampu, peti sejuk dan remote kami dibetulkan dengan harapan apabila kami pulang nanti semua masalah tersebut akan selesai. Dan bila kami jejak semula ke bilik hotel…waaahhh!!! MAsih lagi gelap seperti gua! Adoilaaa…..
            Jadi, sekali lagi tepon diangkat dan memanggil room service… Dan seperti biasa, panggilan pertama tidak emndatangkan hasil. Sudah mencuba berkali-kali barulah technician or watchmen diorang datang. Setelah diperiksa, tahukah anada apa yang terkjadi pada lampu-lampu yang tidak menyala itu? Sebelum tiu Cik Bab tanya, kenapa lampu selalunya tidak menyala? Apa..? Ulang lagi, Cik Bab kurang dengar… Ya!!!! Lampu tidak emnyala sebab bulbnya tidak ada!!!!!!!! Bijak bukan! Ada suis, tapi tak ada bulb! Hotel paling bijak yang pernah Cik Bab pernah jumpa!
            Kemudian, peti sejuk kami telah diganti dan akhirnya berfungsi. Alhamdulillah… Tetapi remote tv masih lagi tergantung kerana mereka tidak remote untuk tv jenis yang ada dalam bilik kami itu. CIk Bab hanya menahan perasaan waktu itu kerana ingin marah pun bukannya salah mereka. Lagipun, mereka yang datang ke bilik CIk Bab sangat baik. Untuk itu, terima aksih Cik Bab ucapkan pada mereka.
            Seperti biasa, Cik Bab sangkakang panas hingga ke petang rupanya malang datang bertandang. Dah penat berjalan, malam kami pun tidur.kroh..kroh..kroh..hinggalah tetiba Cik Bab rasa leher mula berpeluh! Sudah…tidur dalam air cond boleh berpeluh? Lau Cik Bab pun terjaga dan melihat seluruh ruang bilik gelap mengalahkan gua!!! Bolehkah anda percaya yang bilik hotel itu blackout???? Dan ibu Cik Bab pun call room service dan tahukah apa jawapanmereka bila ibu Cik Bab caka bil itu blackout? Lebih kurang begini jawapannya, “Blackout? Tak adalah! Mana ada!” Lihat! Bijak bukan jawapan yang diberi! Sekarang ni bilik siapa yang black out? Bilik tukang yang jawab telefon itu atau pun bilik pelanggan yang telah membayar beratus ringgit untuk bermalam di situ? Kemudian, orang itu cakap akan hantar watchmen a.s.a.p untuk membetulkan keadaan. Dan bila bilik semakin panas, lama menunggu masih lagi tiada tanda-tanda bantuan akan sampai, ibu Cik Bab telefon lagi kepada mereka yang bertanggungjawab. Siapa lagi kalau bukan mereka yangs enang hati duduk di bawah di sebelah telefon! Dan tahukah anda kali ini apakah jawapan mereka? Kali ini jawpaan mereka lagi bijak dari sebelumnya. “Owh, watchmen saya masuk pukul 7 pagi!” Apakah bebal sangat? Ingat ya, tadi mereka cakap akan hantar watchmen pada wktu tadi, tapi, sekarang mereka kata watchmen masuk kerja pukul 7. Wajarlah Cik Bab katakan yang orang Islam sedang menipu pada waktu itu. Bijak bukan! Dengan gaji yang diterima entah bagaimanalah mreka boleh tergamak untuk menipu? Ibu Cik Bab pun marahlah! Cik Bab pun sudah mula menggelegak! Terus ibu CIk Bab marah pada si pengangkat telefon. Dan alangkah baik dan bagusnya akhlak pekerja wanita itu, sedang ibu Cik Bab sedang bercakap di telefon, terus diletak gagang telefon itu!!!! CIk Bab betul-betul menyirap kerana berani betul mereka melakukan perkara bijak lagi bagus itu kepada ibu Cik Bab? Adakah mereka tidak mempunyai ibu? Atau pun, mereka ada ibu, tapi, mereka melakukan yang sama pada ibu mereka? Kalau mereka ada ibu, dan hormat pada orang tua, tentu mereka tidak akan melakukan perkara yang bijak itu kepada ibu Cik Bab!
Tidak perlu bantuan dari mereka, dengan kuasa Allah Yang Maha Besar, elektrik sudah mula ada… Dan yang lagi membuatkan Cik Bab bertambah-tambah meluat duduk di situ ialah water heater tiba-tiba saja tidak boleh digunakan. Bijak bukan? Perkara itu diberitahu sebelum Cik Bab dan family kelaur berjalan-jalan di pagi hari sampailah petang kami pulang semula dalam pukul 3-4 keadaan masih lagi sama. Malah, house keeping tidak dilakukan!!!!! Proses yang sama kami lalui. Aduan dibuat, dan jawpan msih sama. “Sila tunggu!!!!”  Cik Bab rasa nak menyumpah seranah saja mereka ini! Tapi, Cik bab masih lagi cba bersabar. KEmudian kamu keluar dalam pukul 5 semula untuk minum petang dan pulang bila dah Maghrib, barulah bilik kami dikemas. Sangatlah bijak hotel ini! CIk Bab tak pernah tinggal do hotel di mana bilik dikeaskan selepas Asar! Sangat-sangat bijak! Dan apa yang lagi bijak ialah apabila water heater masih lagi tidak berfungsi!
Urrgghhh!!! Susah betul berurusan dengan orang yang bijak pandai ini. Agaknya, bahasa apaah yang mereka gunakan supaya mereka faham? Al-maklumlah, Cik Bab pandai Bahasa Melayu saja, itu pun ayat tunggang langgang lagi… Salah Cik Bab juga, lupa nak tanya mereka guna bahasa apa untuk buat mereka faham bila kami bercakap dengan mereka. Jadi, mereka ada sediakan guest satisfaction survey…hurrmm…. Tak sabar rasanya Cik Bab nak jawab survey berkaitan dengan kakitangan dan pengurusan yang bijak pada hotel ini..Wahahahaha…
Pape pun, Alhamdulillah…kami masih lagi bersyukur kerana dikurniakan rezeki oleh Allah untuk mempunyai peluang bercuti. Peace yo!!!

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 bila debab menconteng.... Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Wpthemesfree